2010년 11월 9일 화요일

윌리엄 페섹 '日 디플레이션의 지속, 후터스를 통해 보다.'

 

윌리엄 페섹 '日 디플레이션의 지속, 후터스를 통해 보다.'

Hooters Shows Why Deflation May Never Go Away: William Pesek

 

 

윌리엄 페섹이 일본의 디플레이션이 상황을 설명하며 후터스를 예로 들어 과거 1980년대 버블시기에 수 천불씩 돈을 마구 써대던 사람들이 저렴한 맥주 집을 전전하는 모습을 말하고 있습니다.

 

 

버블시기 이후 기업들은 다시 성장할 것이라 믿지 못하기 때문에 투자와 고용을 줄이고 월급을 깎고 있으며 가계는 미래에 대해 불안해 소비를 줄이고 이는 다시 기업의 이익을 줄이는 악순환상황인 것이 일본의 모습입니다.

 

 

이러한 부작용은 한때 워크맨으로 세계시장을 평정했던 일본의 국제 경쟁력 저하로 이어지는 한편 가장 큰 문제인 출산율 감소로 나타나고 있다고 페섹은 이야기 하고 있습니다.

 

 

일본의 대졸초임자체가 우리와 비슷한 수준이다 보니 생활자체가 어려워 결혼을 못하는 인구가 점차 늘어나고 있으며 저 출산은 결과적으로 나타나는 현상이라 생각할 수 있으며 결국 노인의 노동력 없이는 사회를 지탱할 수 없는 상황이 현재의 일본입니다. 

 

 

그런데 양극화 심화와 가계불안정성 심화로 나타나는 이러한 저 출산 문제는 사실 일본보다 우리가 더 급격히 심각하게 진행되고 있음에도 경제발전의 기본인 출산을 늘려야 하는 목표달성보다는 비교적 크지도 않은 예산을 보편적이니 선택적이니 쓸데없이 나눠 복지의 방법을 두고 싸우는 현실이 안타깝습니다.

 

 

2009. 06 저 출산으로 인한 피해는 예상보다 심각할 수 있다

 


 

 

Hooters Shows Why Deflation May Never Go Away: William Pesek

 

 

Japan’s newest sensation is one of the world’s oldest: scantily clad women serving cheap booze.

 

Yes, Hooters Inc. has made its way to Tokyo. Normally when hundreds of Japanese men huddle in line it’s for a new iPhone or video game. These days, it’s to be served beer and chicken wings by waitresses in white tank tops and orange short-shorts. The American chain is gaining popularity in Japan.

 

It’s also an unlikely sign that deflation will be with Japan for a long, long time.

 

Anyone who still thinks falling prices are a cyclical phenomenon isn’t looking closely. It’s secular, and the sudden ubiquity of discount outfits shows how Japanese consumption has become a race to the bottom of the pricing spectrum.

 

Japan used to be an automated-teller machine for brands like Prada, Gucci and Louis Vuitton. Women thought little of plopping down $2,000 for the latest fashions from Milan and Paris. Men didn’t blink at paying $200 for a tie. That’s all fashion-industry history now.

 

Sliding wages and rising job insecurity brought budget-shopping into vogue.

 

No matter how much yen the Bank of Japan pumps into the economy, deflation deepens. It’s all about confidence, of which there is virtually none. Companies don’t trust that growth will return and so they avoid investing and hiring and trim salaries. Households fret about the future.

 

 

Sclerotic Politics

 

Japan’s sclerotic politics are a key part of the problem. Dealing with a new prime minister every eight months or so doesn’t instill hope. Politicians who spend more time debating how to raise taxes than protecting living standards don’t help, either.

 

It’s telling that the hottest company in Japan is a bargain clothier. In fact, Fast Retailing Co.’s Uniqlo chain was the only Japanese name in Fast Company magazine’s 2010 story about the world’s most innovative companies. That’s quite a comedown for a nation famed for the Walkman and other world-changing technologies. Its headline-grabbing exports these days are bargain-price T-shirts and underwear made in China.

 

The buzz that used to surround Chanel Inc. and Dolce & Gabbana stores has shifted to far less swanky ones: Inditex SA’s Zara, Hennes & Mauritz AB’s H&M brands, Forever 21 Inc. and Gap Inc. Sweden’s Ikea is all the rage. And throughout the nation of 126 million, 100 yen shops, Japan’s answer to $1 stores, are doing brisk business.

 

 

Bubble Years

 

It’s all a far cry from the bubble years when fat expense accounts and surging wages supported a thriving entertainment industry. A group of businessmen could easily drop $2,000 at a hostess club in Ginza, Akasaka or Roppongi. The gloom of the 1990s and deflation of the 2000s dented Japan’s so-called water trade in a way few could have imagined in the 1980s.

 

Hooters is the latest step of this trend. Getting households to spend more of the roughly $15 trillion of savings sitting under tatami mats is the key to ending deflation. That’s not going to happen with workers increasingly referring to themselves as “precariats” -- a word combining precarious and proletariat.

 

“With a growing precariat and a younger generation who are more inclined to save than splurge, second-tier retailers definitely feel they have a niche to fill here,” Jeff Kingston, author of the recently published “Contemporary Japan,” said. “There does seem to be room for the next wave that can cash in on the foreign cache while also appealing to frugality.”

 

 

Social Changes

 

Hooters’s expansion brought it to China, the Philippines, Singapore, South Korea and Taiwan ahead of Japan. Deflation may explain why. It delivered businessmen to a place where 680 yen ($8.40) beers and 780 yen chicken wings at orange counters are preferable to leather sofas and single-malt scotch.

 

Kingston’s book brims with insights about how that happened. It explores the social changes that swept Japan since the 1980s, and not always for the better.

 

Quietly, shifts in the underlying dynamics of Japan Inc. undermined households’ sense of security and caused greater disparities in a society that once viewed itself as egalitarian.

 

Among the most troubling side effects is a slumping birthrate.

 

Japan’s waning stature is manifesting itself geopolitically. China surpassed Japan as the world’s second-largest economy in the second quarter. Spats since then show how little time officials in Beijing seem to have for their peers in Tokyo. A dispute over a fishing-boat captain in September drew a tantrum from China. Japan quickly backed down.

 

 

Dissing Japan

 

Russia got into the dissing-Japan act this week. President Dmitry Medvedev visited disputed islands claimed by both countries, prompting Japan to recall its ambassador to Russia. All we need now is a row with India to complete the Asian-giant trifecta.

 

Yet Japan’s main focus has to be shoring up its flat-lining economy. It’s easier said than done with public debt at 200 percent of gross domestic product, interest rates at zero and the yen rising.

 

Deflation is deepening because no one believes it will be defeated over the next several years. That mindset has morphed the once free-spending Japanese into yen-pinchers. It also has many a politician, corporate executive and investor needing a drink. Perhaps even at Hooters.

 

(William Pesek is a Bloomberg News columnist. The opinions expressed are his own.)

To contact the writer of this column: William Pesek in Tokyo at wpesek@bloomberg.net

To contact the editor responsible for this column: James Greiff at jgreiff@bloomberg.net

 

 


 

 

Hooters Shows Why Deflation May Never Go Away: William Pesek

 

 

 

 

싼 술을 아슬아슬하게 입은 여자들이 나르는 세계에서 가장 오래된 것 중에 하나가 일본에서는 최신의 센세이션이다.

 

그렇다 도쿄에 진출한 후터스에 대한 이야기다. 보통은 새로운 아이폰이나 비디오게임을 사기 위해 수백 명의 남성들이 줄을 서는데 근래엔 하얀색 탱크탑과 오랜지색 짧은 치마를 입은 웨이트레스가 맥주와 치킨을 서빙하는 곳이 그렇다.미국의 체인이 일본에서 큰 인기를 얻고 있는 것이다.

 

이것은 일본에서 디플레이션이 매우 오랜 기간 이어질 것 같지 않은 사인인 것 같기도 하지만 가까이서 보지 않으면 누구도 여전히 물가가 하락하고 있다는 것을 알지 못하며 곳곳에 있는 할인된 옷들은 일본의 소비가 얼마나 가격 스팩트럼의 바닥에 있는지 보여준다.

 

일본은 프라다나 구치, 루이비통과 같은 브랜드의 자동인출기 역할을 해 왔다. 여자들은 밀란이나 파리의 최신 패션에 2천불이상을 아무 생각 없이 썼고 남성들은 200불짜리 타이의 구매에 눈도 깜빡 하지 않았다. 모든 패션 산업의 지금을 있게 한 역사다. 임금하락과 직업의 불안정성 확대는 보그에 저렴한 쇼핑을 실리게 만들었다.

 

디플레이션이 깊어지면서 일본은행이 얼마나 많은 엔화를 경제에 쏟아 부었는데 상관 안 한다.

 

기업들은 다시 성장할 것이라 믿지 못하기 때문에 투자와 고용을 줄이고 월급을 깎고 있으며 가계는 미래에 대해 불안해 한다.

 

 

Sclerotic Politics

 

일본정치의 경직성은 문제의 한 부분을 담당하는 키이다. 새로운 총리는 8개월 내내 정치권과 딜을 하려 하지만 여전히 희망을 주지 못하고 있다. 세금을 얼마나 올려야 하는데 고민하는데 많은 시간을 소비하고 있는 정치인들 또한 도움이 안 된다.

 

일본에서 가장 잘나가는 회사는 할인 의류 기업이다. 사실 Fast Retailing Co.의 유니클로체인은 세계에서 가장 창의적인 기업을 선정하는 2010년 패스트 컴퍼니에 일본기업으로는 유일하게 이름을 올리고 있다. 일본을 유명하게 만든 워크맨과 세계를 바꾼 기술들이 사라지면서 최근에 수출상품의 상위를 차지하는 것이 중국산 저가 티셔츠와 속옷이다.

 

샤넬과 돌체앤 가바나 등의 매장들은 좀 더 저렴한 자리나 H&M, 포에버21사와 갭 등의 매장과 자리를 공유하고 있으며 스웨덴의 이케아 같은 곳은 거의 폭발적이다. 1.26억 명의 국민들에겐 100엔샵과 같은 1불샵이 해답이 되고 있다.

 

 

Bubble Years

 

높아진 임금으로 번성했던 엔터테인먼트 산업과 비대했던 지출이 횡횡했던 버블시기와는 현재는 큰 차이가 있다. 비즈니스맨의 그룹은 긴자와 롯본기, 아카사카의 호스티스클럽에서 2천불을 쉽게 쓸 수 있었다. 1990년대의 침체와 2000년대의 디플레이션을 겪으며 1980년대의 호황은 꿈처럼 사라졌다.

 

후터스는 이러한 트렌드의 마지막 스텝이다. 각 가정들이 다다미 매트아래 저축해둔 15조 달러 이상의 돈을 지출하는 것만이 디플레이션을 끝내는 방법이며 그렇게 되면 근로자들이 스스로를 불안과 최하층 노동계급이 합쳐진 신조어인 precariats로 여기게 되는 일은 없을 것이다.

 

최근 현대 일본이란 책을 펴낸 제프 킹스턴은 이러한 precariats와 돈을 쓰기보다는 모이려는 젊은 세대가 늘어남으로 인해 이러한 틈새시장이 자라나고 있다고 썼다.

 

 

Social Changes

 

후터스는 일본을 선두로 중국, 필리핀, 싱가폴, 한국, 대만까지 확장했다. 디플레이션은 이유를 설명해 줄 수 있다. 비즈니스맨들이 가죽소파와 싱글몰트 스캇치 위스키를 즐길 수 있는 곳에서 이제 680엔(8.4불)짜리 맥주와 780엔짜리 치킨윙을 먹는 곳으로 옮겨가고 있는 것이다.

 

킹스톤의 책은 왜 이런 일이 벌어지고 있는지 안을 들여다 볼 수 있게 해준다. 1980년대 이후 일본의 사회변화에서 항상 개선되는 건 아니라는 것을 볼 수 있다.

 

일본이란 기업의 역동성은 가계의 안정성 하락과 사회불평등 심화 하에서 조용히 변화했으며 이러한 많은 사건들 사이에서 출산율 저하라는 가장 큰 문제가 부작용으로 나타나고 있다.

 

현재 일본의 위상감소는 각국정치권에 각인되고 있다. 중국은 지난 2분기에 일본을 넘어 제2의 경제대국이 되었으며 지난 9월 중국인 어선 선장으로 인해 불거진 분쟁에서 일본은 재빨리 고개를 숙였다.

 

 

Dissing Japan

 

러시아도 일본을 어렵게 할 예정인데 드미트리 메드베데프 대통령이 양국간 분쟁이 벌어지고 있는 섬 문제로 방문하는데 아직까지 일본의 주요 관심사는 경제를 끌어올리는데 있으며 GDP의 200%에 달하는 공공부채를 없애는 것보다 0의 이자율과 엔고 상황을 더 쉽게 말한다.

 

디플레이션이 깊어지고 있는데 향후 몇 년 안에 이것이 끝날 것이라고 믿는 사람은 아무도 없다. 마인드가 과거 돈 잘 쓰는 일본에서 구두쇠일본으로 바뀌고 있다.  많은 정치인과 기업최고경영자, 투자자들에게 한잔할만한 곳이 필요해 보인다. 후터스와 같은 곳으로 말이다.

 

작성자 청년사자

 

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