2011년 5월 19일 목요일

美 준 부유층 저조한 소비회복, 소비양극화가 더 심해진다.

 

美 준 부유층 저조한 소비회복,

소비양극화가 더 심해진다.

High Earners Not Rich Yet Spend Little in Economy Needing Fed Easy Credit

 

 

 

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올 들어 미국에서 고가의 럭셔리 상품에 대한 소비가 늘고 있지만 진짜 부유층이 아닌 연소득 10만에서 25만불 미만 `준 부유층'의 고가품 수요가 상대적으로 부유층에 비해 떨어지는 상황이라는 자료가 발표되었습니다.

 

 

이미 지난 1월 전년 말부터 올 초까지 이어진 미국의 소비지출 증가가 사실 소비 양극화로 인해 고가 사치품의 소비만 늘고 중산층 이하의 소비는 줄어들었다는 소식을 전한 바 있는데 이와 일맥 상통하는 소식으로 보면 될 듯 합니다.

 

 

2011. 01 美 전체가구 1/4 빈곤, 양극화로 사치품 소비만 증가

 

 

지난 1분기 부유층의 최 고급품(85,000불 이상 마세라티 같은 자동차 및 최고급 제품)의 소비는 전년비 41% 늘어난 반면 준 부유층의 소비대상인 최 고급품 아래 고급품 소비는 20%늘어나는데 그쳤다는 사실은 인플레이션과 9%에 달하는 실업률, 지지부진한 소득 등으로 인한 영향을 준 부유층까지는 어느 정도 받고 있다는 것을 보여주며 반대로 부유층은 이런 암울한 경제현실과는 완전히 분리되어 있음도 설명할 수 있습니다.

 

 

아무튼 미국 전체 소비의 약 40%를 차지하는 부유층과 준 부유층의 소비, 그 중에서도 경제의 자생적 회복의 바로미터 역할을 하는 준 부유층의 소비가 예상만큼 늘지 않는 게 연준이 확장적 통화정책을 포기하지 않는 이유 중 하나이기도 합니다.

 

 

기사의 전문가는 지금이야 이런 소비를 유지할 수 있겠지만 향후는 어렵겠단 예상을 하고 있는데,

부유층들의 소비를 뒷받침했던 주된 이유가 경제회복이 아닌 유동성으로 인한 주가 상승이었으므로 근본적 요인들의 영향을 더 많이 받는 준 부유층이 더 허리띠를 졸라매는 상황이 오고 있고 향후에 실업, 긴축 확대 등 근본적인 상황이 개선되지 않는 한 자본시장 상승세로 인한 부유층의 소득보전도 미래엔 사실상 한계가 올 수 밖에 없을 것이란 근거가 있을 겁니다.

 

 

참고로 침체기에 양극화가 더욱 심해지는 현상은 비단 미국 뿐만 아니라 한국에서도 벌어지는 현상이며,

이미 전세계 여러 전문가들 사이에서 이런 부유층의 소비증가가 중산층 이하 국민들의 소득증가에 별 영향을 주지 않는다는 것이 공공연한 사실로 여겨져 미국에서도 부유층에 대한 감세에 반대 목소리가 높습니다.

 

 

2010. 11 버핏, trickle down은 없다. 부유층에 더 높은 세금을..

 

 

 


 

 

 

High Earners Not Rich Yet Spend Little in Economy Needing Fed Easy Credit

 

 

2The nearly rich aren’t spending nearly as much as the wealthiest Americans on luxury brands.

 

Those earning from $100,000 to $249,999 a year spent 20 percent more in the first quarter on items from Honda Motor Co. Acuras to Coach Inc. (COH) handbags compared with the same period in 2009, according to figures from Unity Marketing Inc. Demand for Fiat SpA (F) Maseratis and Coach’s top-end purses propelled a 41 percent increase by those making even more.

 

The nearly rich are being constrained by falling home prices, income gains that lag behind inflation, 9 percent unemployment and a reluctance to dip into savings after the recession, according to economist Robert Dye. That helps explain why the Federal Reserve will be inclined to keep monetary policy accommodative, he said.

 

“The durability of the spending of this very important group is a key factor in judging whether the economy has transitioned from a government-aided recovery into a self- sustaining expansion,” said Dye, a senior economist at PNC Financial Services Group Inc. in Pittsburgh.

 

The housing crisis and recession took a toll on these households, said Pam Danziger, president of Unity Marketing, a Stevens, Pennsylvania-based company that tracks luxury spending. These consumers -- Danziger calls them HENRYs, or high earners not rich yet -- still feel financially vulnerable, she said.

 

“In 2006-2007, this group was really spending their perceived wealth, and now they are spending their real income,” Danziger said. “They’re behaving in a middle-class sort of way, and the smart thing to do is to cut off indulgences quickly.”

 

 

Share of Spending

 

HENRYs’ curbed shopping habits are limiting the pace of the recovery, said Danziger. While they make up about 18 percent of all households, they account for about 40 percent of consumer spending when combined with the 2 percent of the population in the ultra-affluent group.

 

The unemployment rate was 9 percent in April, compared with an average 5.3 percent during the economic expansion that ended in December 2007, according to the Labor Department. It reached a 26-year high of 10.1 percent in October 2009.

 

Home values in 20 U.S. cities were down 33 percent in February from the record reached in July 2006, according to figures from S&P/Case-Shiller.

 

Even as the labor market improves, the weak housing market and high oil prices are among factors “holding the recovery back,” Fed Chairman Ben S. Bernanke said April 27 in his first regular press conference. “The substantial ongoing slack in the labor market and the relatively slow pace of improvement remain important reasons that the Committee continues to maintain a highly accommodative monetary policy.”

 

 

Smaller Gains

 

HENRYs purchased $14,241 worth of luxury goods on average across 22 categories in the first quarter, up about $2,400 from the same period in 2009, according to Unity Marketing’s data. The wealthiest consumers spent $56,534, about $16,000 more.

 

The highest-income shoppers are insulated from rising food and fuel prices by gains in their financial portfolios, said David Schick, an analyst at Stifel Nicolaus & Co. in Baltimore.

 

The Standard & Poor’s 500 Index has climbed 96 percent since reaching an almost 13-year low on March 9, 2009, at the depths of the recession.

 

The S&P Retail Exchange-Traded Fund has risen by 49 percent since Dec. 31, 2009, while the S&P 500 ETF has increased 20 percent over the same time period.

 

Revenue for luxury retailers like Coach and Tiffany & Co. (TIF) is growing because their primary customer base can still afford to splurge even as it costs more to buy groceries and fill gas tanks, Schick said.

 

 

‘De-Linking’

 

“Very robust sales numbers for Coach and Tiffany’s show that de-linking, where food and fuel inflation is just not as significant,” he said.

 

Net sales for Coach increased 14 percent in the quarter ended April 2 from the same time last year, while Tiffany’s worldwide net rose 12 percent in the period ended Jan. 31.

 

Handbag sales at different price points for New York-based Coach show “bifurcation” within its customer base, according to Daniela Nedialkova, an analyst with Atlantic Equities LLP in London. Coach’s most expensive purses, priced at $400 or more, contributed 18 percent to net sales in the third quarter, up from 10 percent the prior year, she said.

 

At Nordstrom Inc. (JWN), more expensive merchandise has outperformed the rest of the store, increasing the company’s average price point, Erik Nordstrom, the Seattle-based department store’s executive vice president, said in a May 12 conference call with analysts.

 

 

No Discounts

 

Full-price selling for Nordstrom is now back at pre- recession levels, Nedialkova wrote in a May 13 report.

 

Car sales also indicate more resilience among the wealthiest consumers, according to data collected by Schick of Stifel Nicolaus. Unit purchases of “ultra-luxury” cars like a Maserati, which costs more than $85,000, climbed 24 percent in April from last year. Demand for “luxury” autos like Acuras that cost between $35,000 and $85,000 rose 9 percent.

 

Delaying the purchase of a new vehicle was just one sacrifice HENRYs made after overextending themselves in the past, PNC’s Dye said.

 

“This is a different type of market where consumers can’t spend ahead of themselves,” leading to a tenuous economic recovery, Dye said. “We’re seeing a consumer who can keep pace with the economy right now, but really can’t drive the economy forward.”

 

To contact the reporters on this story: Anna-Louise Jackson in New York at ajackson36@bloomberg.net; Anthony Feld in New York at afeld2@bloomberg.net

To contact the editor responsible for this story: Chris Wellisz at cwellisz@bloomberg.net

 

 

 


 

 

 

High Earners Not Rich Yet Spend Little in Economy Needing Fed Easy Credit

 

 

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고급 브랜드에 대한 소비에 있어 부자에 가까운 사람들이 부유한 사람들보다 지출을 늘리지 않고 있다.

 

1년에 100,000불에서 249,999불 까지를 벌어들이는 계층은 지난 1분기 혼다 아큐라 자동차에서 코치 핸드백까지 2009년에 비해 20% 지출이 늘렸다고 Unity Marketing Inc는 밝혔다. 피아트 spa의 마세라티와 코치의 최고가 지갑 등의 소비는 41%가 증가했다.

 

이코노미스트인 Robert Dye에 따르면 준 부자들은 침체 이후 인플레이션으로 인한 소득증가 지연, 주택가격하락, 9%에 달하는 실업률, 저축 등에 어려움을 겪고 있으며 이러한 이유들은 연준이 통화정책을 적절히 유지하려고 할 것인지를 설명하는데 도움이 된다고 말했다.

 

PNC FSG의 이코노미스트인 Dye는 이러한 중요한 계층의 소비의 견고성은 경제가 스스로 확장하고 있는지 정부가 판단하는데 매우 중요한 핵심 요소라고 말했다.

 

주택 시장붕괴와 침체는 그들 가계를 어렵게 만들었다고 고급소비 동향을 연구하는 Unity Marketing사의 사장인 Pam Danziger는 말했는데 Pam Danziger는 높은 소득을 가졌지만 아직 부자는 아닌 사람들을 HENRYs라고 부르며 그들은 아직 재정적 취약성을 느끼고 있다고 말했다.

 

지난 2006년에서 2007년에 이 거의 부자계층은 개념적인 부를 가지고 소비를 했고 지금은 그들의 실제소득으로 소비를 하고 있다. 그들은 중산층의 행보를 보이고 있으며 재빠르게 사치를 버리고 있다고 말했다.

 

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Share of Spending

 

HENRYs'는 회복국면이 지지부진한 상황에서 소비를 줄이고 있다고 Danziger는 말했다. 그들은 모든 가계의 약 18%에 해당하지만 최고 부유층인 인구의 2%를 포함했을 때 총 소비지출의 40%를 차지하고 있다.

 

노동성에 따르면 4월 실업은 9%였는데 이는 지난 2007년 12월 5.3%와 비교되는 수치이다. 지난 2009년 10월엔 이 수치가 26년 만에 최고치인 10.1%까지 증가 했다.

 

지난 4월 27일 연준의장인 벤 버냉키는 그의 첫 번째 기자 컨퍼런스에서 노동시장이 개선되고 있음에도 불구하고 부동산시장 약세와 석유가격 강세로 인해 회복세가 정체되어 있으며, 노동시장의 개선이 상대적으로 느린 것이 공개시장위원회가 계속해서 강도 높은 통화수용정책을 계속하려는 중요한 이유라고 말했다.

 

 

Smaller Gains

 

HENRYs는 지난 1분기에 22개 카테고리 평균 14,241불어치의 럭셔리 상품을 소비했는데 이것은 2009년 같은 기간보다 2,400불 가량 늘어난 것이라고 Unity Marketing사의 자료에 나타났다. 최고부유층의 소비는 약 16,000불 늘어난 56,534불이었다.

 

최고소득자들의 소비증가는 식료품가격과 유류비 증가와는 크게 상관없이 그들의 재무 포트폴리오에 의한 것이라고 Stifel Nicolaus의 애널리스트인 David Schick가 말했다.

 

S&P500지수는 지난 2009년 3월 9일 13년 만에 가장 낮은 수준을 기록한 이래 96%상승했다.

 

S&P Retail Exchange-Traded Fund는 S&P500 ETF가 20%증가하는 같은 기간 2009년 12월 31일 이후 49%나 상승했다.

 

코치나 티파니 같은 고가 소비재 회사의 수입은 증가하고 있는데 이는 이는 그들의 주요 고객들이 잡화를 구매하고 기름통을 채우는데 여전히 돈을 물쓰듯 쓸 수 있기 때문이라고 Schick는 말했다.

 

bloomberg_com_20110519_154433Retail ETF Relative to S&P 500

 

 

‘De-Linking’

 

그는 코치와 티파니의 매출이 크게 늘어난 것을 통해 식료품과 연료비 물가상승이 그들에게 큰 문제가 아니라는 것을 보여주며 서로 링크되어 있지 않다는 것을 보여준다고 말했다.

 

4월2일 까지 1분기 코치의 순 매출은 지난해 같은 기간에 비해 14%늘어났으며 티파니의 전세계 순 매출은 1월 말 12%늘어났다.

 

Atlantic Equities LLP의 애널리스트인 Daniela Nedialkova에 따르면 뉴욕에 위치한 코치에서는 그들의 고객층에 따라 다른 서로 다른 가격의 핸드백이 주로 팔리는 것을 볼 수 있다고 말했는데 코치에서 가장 비싼 지갑가격은 400불 이상이며 이는 지난 3분기 매출의 약 18%를 차지했는데 이것은 지난해보다 10%증가한 것이라고 그녀는 말했다.

 

Nordstrom Inc. (JWN)에서 고가의 상품들은 백화점의 평균 가격을 인상시키고 있다고 백화점의 수석부사장인 에릭 노드스텀이 5월 12일 애널리스트와의 컨퍼런스콜을 통해 말했다.

 

 

No Discounts

 

노드스텀의 풀프라이스 매출은 현재 침체이전 수준을 회복했다고 Nedialkova가 지난 5월 13일 보고서에 썼다.

 

Stifel Nicolaus의 Schick에 의해 수집된 자료에 따르면 자동차 판매 또한 최고부유층 고객들 사이에서는 거의 회복했다. 대당 85,000불이 넘는 마세라티 같은 최고급 자동차 판매는 지난해부터 4월까지 24%증가했다. 35,000불에서 85,000불사이의 아큐라 같은 고급자동차의 수요는 9%증가했다.

 

Dye는 신차구매가 늦어지는 것은 HENRYs가 과거 도를 넘어 소비했던 것을 그들 스스로 줄이고 있기 때문이라고 말했다.

 

Dye는 이것은 그들 거의 부유층인 사람들이 스스로 앞장서 소비에 나설 수 없는 또 다른 시장의 형태이며 이로 인해 약한 경기회복이 이루어질 것이며 우리는 소비자들이 당장은 지금의 소비를 지속할 수 있겠지만 향후에도 이런 모습을 보이기는 어려울 수 있다고 말했다.

 

Luxury Spending by Income SegmentAttachment: Luxury Spending by Income Segment

 

4Attachment: Total Luxury Consumer Spending

 

작성자 청년사자

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