2012년 8월 31일 금요일

日 소비 올 첫 하락 및 차 보조금 고갈. 울고 싶은데 뺨 때린 독도.

 

日 소비 올 첫 하락 및 차 보조금 고갈.

울고 싶은데 뺨 때린 독도.

Japan Retail Sales Slide With End of Car Subsidies Looming

 

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내수를 살리기 위해 4월부터 시작된 친환경 자동차에 대한 일본정부의 보조금이 8월 말 현재 겨우 10% 정도 남은 것으로 알려지자 향후 소비위축이 본격화될 것이며 이번 분기 1% 수준인 경제성장이 연말에 오히려 (-)로 돌아갈 수도 있을 것이란 우려가 나오고 있습니다.

자동차 판매가 주도해온 7월 일본 소비는 전년 비 0.8% 하락해 8개월 만에 처음 하락세를 기록했으며 수출둔화와 내수부진이 겹쳐 일본 자동차 회사들이 자동차 보조금 지급 같은 부양을 더 해달라고 정부에 요청하는 상황입니다.

금융위기 이후 글로벌 부양정책의 1단계가 마무리되던 2009년부터 결국 인센티브라는 게 미래소비를 끌어다 쓰기 때문에 몰핀 효과 뿐이라는 설명을 자주 했는데 일본뿐 아니라 거의 대다수의 나라가 대규모부양 능력을 상실한 채 언 발에 오줌 누기 식 부양을 계속하고 있습니다. 결국, 효과가 없을 겁니다.

사면초가인 일본경제는 현재 답이 없다는 이야기를 자주 했었는데, 이번 독도 사태는 국내외 수십중고를 겪고 있어 울고 싶은 일본의 뺨을 때린 격으로 밖에 안 보입니다. 독도문제를 포함해 이 정부 들어 벌어진 수많은 부담은 적어도 수년간은 계속 부담이 될 것으로 보입니다.

 


 

Japan Retail Sales Slide With End of Car Subsidies Looming

 

Japan’s retail sales fell more than economists forecast in July as a winding down of government subsidies for car purchases threatens to further damp consumer spending in coming months.

The 0.8 percent decline from a year earlier was the first drop in eight months and compared with the median estimate of a 0.1 percent fall in a Bloomberg News survey of 13 economists. From a month earlier, sales slid 1.5 percent, according to data released by the trade ministry in Tokyo today.

Weakness in consumer spending and declining exports may make it harder for the government to prevent the economic contraction forecast for this quarter by Bank of America Merrill Lynch and Credit Suisse Group AG. Most of 274.7 billion yen ($3.5 billion) of subsidies for purchases of fuel-efficient cars is spent, with RBS Securities Japan Ltd. saying the program may run out of money next month.

“We can expect a plunge in spending in the fourth quarter because of the end of eco-car subsidies,” Masamichi Adachi, a senior economist at JPMorgan Securities in Tokyo and a former central bank official, said before today’s report.

The yen traded at 78.72 per dollar as of 9:07 a.m. in Tokyo, little changed from before the release.

Smaller summer bonuses for workers this year may have contributed to the sales decline. Payouts by large companies, often equivalent to several months’ pay, fell 2.5 percent after rising in the previous two years, according to the Japan Business Federation, also known as Nippon Keidanren.

Weaker Outlook

The Cabinet Office downgraded its assessment of the domestic economy for the first time in 10 months on Aug. 28 after shipments to the European Union fell 25 percent in July from a year earlier. Private consumption accounts for about 60 percent of Japan’s gross domestic product.

The Japanese economy, the world’s third-biggest, will grow 1 percent this quarter on an annualized basis after a 1.4 percent expansion in the previous three months, according to the median estimate of analysts surveyed by Bloomberg News. A minority of analysts forecast a contraction.

Japan passenger vehicle sales will drop as much as one- fifth in the next quarter from a year earlier, after growing about 53 percent in the first seven months, according to analysts at BNP Paribas and IHS Automotive. Only about 10 percent of the money allocated for car subsidies rolled out from April remained unspent as of Aug. 27, according to the trade ministry.

Carmakers such as Nissan Motor Co. (7201) are calling for additional stimulus as they lose state aid of as much as 100,000 yen per vehicle.

To contact the reporters on this story: Andy Sharp in Tokyo at asharp5@bloomberg.net; Keiko Ujikane in Tokyo at kujikane@bloomberg.net

 


 

Japan Retail Sales Slide With End of Car Subsidies Looming

 

7월 일본의 소매판매가 이코노미스트들의 예상보다 크게 하락했는데 자동차 구매에 대한 정부의 보조금 감소는 향후 수개월간 소비지출을 둔화시킬 위험이 있다.

전년비 0.8% 하락했는데 이는 지난 8개월 내 처음 하락한 것이며 지난달 블룸버그가 13명의 이코노미스트를 상대로 조사한 예측중앙값은 0.1% 하락이었다. 판매는 1.5% 하락했다고 오늘 발간된 무역부 자료에 나타났다.

소비지출 약세와 수출 감소는 정부로 하여금 메릴린치와 크레딧스위스가 발표한 이번 분기 경기위축 예상을 막기 어렵게 만들고 있다. 정부는 고연비 자동차 구매를 위한 2,747억 엔 상당의 보조금의 대부분을 사용했으며 RBS증권은 다음달이면 이 돈이 바닥날 것이라고 말했다.

JP모건 증권의 이코노미스트인 마사미치 아다시는 우리는 친환경차 보조금의 만료 때문에 4분기에 지출이 감소할 수 있을 것이라 보고 있다고 어제 보고서 발표 전에 말했다.

엔화는 오전 9:07현재 달러당 78.72엔에 거래되고 있으며 보고서 발표전과 거의 차이가 없다.

올해 줄어든 여름 보너스도 소매판매 감소에 영향을 미치고 있다. 대기업들의 보너스는 종종 몇 달치 급여에 맞먹을 만큼 많은데 지난 2년간 증가한 이후 2.5% 하락했다고 일본의 게이단렌으로 알려진 JBF가 말했다.

Weaker Outlook

정부는 7월 EU로의 수출이 25%줄어든 이후 8월 28일 열달 만에 처음으로 내수경제평가를 낮추었다. 민간소비는 일본의 GDP의 약 60%를 담당하고 있다.

세계3위 경제국인 일본의 경제는 전분기 1.4% 증가한 이후 이번 분기 연 1% 증가수준이 될 것이라고 블룸버그가 애널리스트들을 상대로 조사한 예측중앙값결과 나타났다. 애널리스트 중 소수는 성장위축을 예상했다.

일본 승용차판매는 다음분기에 전년에 비해 1/5이상 하락할 것으로 예상된다. BNP파리바스와 IHS 오토모티브 애널리스트들에 의하면 올해 7월까지는 약 53% 늘어났다. 무역부에 따르면 지난 4월부터 시작해 8월 27일까지 남아있는 자동차 보조금은 약 10% 가량이라고 말했다.

닛산자동차 같은 자동차 회사들은 차마다 10만 엔 이상을 보조해주는 정부보조를 잃을 수 있기 때문에 추가부양을 요구하고 있다.

작성자 청년사자

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