2011년 2월 14일 월요일

美 자동차 빅3 최대 50%보너스 지급 예상


美 자동차 빅3 최대 50%보너스 지급 예상

GM, Chrysler Salaried Workers' Bonuses Said to Reach 50% of Pay





익명을 요구한 미국 자동차 업계 관계자들이 빅3자동차 회사가 근로자들에게 연봉의 최대 50%에 달하는 보너스를 지급할 계획이라고 말했습니다.


자세한 내용을 보니 전체 근로자는 아니고 GM 26,000명, 크라이슬러 10,755명 등 일부 근로자들에 해당되는 내용이지만 그간 TARP의 지원을 받으며 임금삭감과 정리해고를 당했던 근로자들에게는 기쁜 소식일 듯 합니다.
그러나 기업별 편차가 많고 줄곧 경영성과에 대한 정당한 분배를 요구했던 전미자동차노조와의 반발가능성도 커 보입니다.


또 다른 관계자는 GM의 경우 연 급여의 5%정도를 보너스로 지급받을 것이라고 말하고 각 기업들도 이러한 내용을 아직 비밀에 붙이고 있어 사실확인은 두고 봐야 할 부분입니다.





 





GM, Chrysler Salaried Workers' Bonuses Said to Reach 50% of Pay



General Motors Co. and Chrysler Group LLC, which each received government-funded bailouts, may award some salaried workers bonuses of as much as 50 percent of their base pay, said three people familiar with the plans.

GM plans to pay 26,000 U.S. employees bonuses as high as 50 percent, with managers receiving about 15 percent to 20 percent of their annual salary, said one of the people, who asked not to be named revealing internal plans. Bonuses for Chrysler’s 10,755 salaried workers will average about $10,000, with some employees not subject to government pay restrictions getting bonuses equal to as much as half of their salary, one of the people said.

The payouts come as GM, Chrysler and Ford Motor Co. prepare for contract talks this year with the United Auto Workers, which is seeking a share of the industry’s growing prosperity. Ford, the only U.S. automaker to avoid bankruptcy in 2009, is expected to pay bonuses equal to 10 percent or more of base pay to some salaried staff, said a person familiar with the plan.

“The union is going to be very angry about this,” said Gary Chaison, a professor of industrial relations at Clark University in Worcester, Massachusetts. “If these kinds of bonuses are paid to salaried workers, then the union’s demands will increase, knowing management can’t claim an inability to pay.”

Chrysler’s bonuses may be paid as soon as tomorrow, one of the people said. Bonuses for GM’s salaried workers without management duties may be about 5 percent of their annual pay, one of the people said.

Tom Wilkinson, a spokesman for GM, declined to comment. Gualberto Ranieri, a Chrysler spokesman, said in an e-mail that “details regarding salaried performance awards are considered confidential.” Marcey Evans, a Ford spokeswoman, said the automaker will pay salaried workers’ bonuses March 10 and wouldn’t reveal details.



Government Aid

GM reorganized in bankruptcy in 2009 with $49.5 billion government aid, while Chrysler got $12.5 billion in assistance for its reorganization that year. Each is subject to pay restrictions after receiving funding from the U.S. government’s Troubled Asset Relief Program, which also aided banks.

“Politically, it’s a bad thing to do,” Chaison said of the bonuses. “These companies are still not on solid ground yet, and it makes the auto companies look like banks” that distributed large bonuses.

To contact the reporters on this story: Keith Naughton in Southfield, Michigan, at Knaughton3@bloomberg.net; David Welchin Southfield, Michigan, at dwelch12@bloomberg.net; Tim Higgins in Chicagoat thiggins21@bloomberg.net.

To contact the editor responsible for this story: Jamie Butters at jbutters@bloomberg.net.







GM, Chrysler Salaried Workers' Bonuses Said to Reach 50% of Pay


United Auto Workers Union President Bob King


정부지원을 받았던 GM과 크라이슬러가 일부 근로자들에게 기본급의 50%이상의 보너스를 줄 계획이라고 관계자들이 말했다.

GM은 26,000명의 미국 근로자들을 대상으로 50%이상의 보너스를 제공할 예정이며 매니저들은 연봉의 약 15~20%의 보너스를 받게 된다고 익명을 요구한 관계자가 말했다. 크라이슬러도 10,755명의 근로자들에게 지급되는 보너스는 약 10,000불이 될 것이며 이들 일부 근로자에게는 정부가 급여의 절반으로 보너스를 제한한 규칙을 적용하지 않는다고 관계자중 한 명이 말했다.

이들 GM과 크라이슬러는 포드와 비교되는데 전미 자동차 노조는 자동차 산업의 경기회복으로 인한 분배를 요구하고 있다. 미국 자동차 기업 중 유일하게 2009년 파산을 모면한 포드는 일부 직원들에 대해 급여의 10%이상의 보너스를 지급할 계획이라고 관계자가 말했다.

클락 대학의 산업관계 교수인 게리 체이슨은 노조가 이런 상황에 대해 크게 분노할 것이며 이런 식으로의 보너스제공에 대해 노조는 더 많은 부분을 요구할 것이며 경영자들은 지급할 능력이 없다는 불평이 통하지 않는다는 사실을 알게 될 것이라고 말했다.

관계자는 크라이슬러가 내일 중으로 보너스를 지급할 것이라고 말했다. GM의 근로자들에 대한 보너스는 경영진을 제외하고 약 연봉의 5%정도가 될 것이라고 관계자중 한 명이 말했다.

GM의 대변인인 탐 윌킨슨은 자세한 답변을 하지 않았고 크라이슬러의 대변인인 구알베르토 라니에리는 이메일을 통해 성과보상에 대한 자세한 부분은 비밀리에 논의되고 있다고 말했다. 포드의 대변인인 마시 에반스는 3월 10일에 보너스를 지급할 것이며 자세한 것은 밝힐 수 없다고 말했다.



Government Aid

GM은 2009년 파산 이후 정부의 495억불 지원으로 회생했고 크라이슬러도 125억불의 지원을 받았다. 미국정부의 TARP로부터 지원을 받은 이들 기업들은 은행과 마찬가지로 보수지급에 대한 엄격한 제한규정을 적용 받았다.

체이슨 교수는 이는 정치적으로 판단된 매우 잘못된 조치이며 이들 기업들이 아직 완전히 정상화되지 않은 상황에서 자동차 기업들을 거액의 보너스를 지급하는 은행들과 같이 보고 있다고 말했다.



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청년사자

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