2011년 7월 7일 목요일

6월 ISM의 비제조업지수 53.4로 하락, 美 경제 다시 냉각되나.

 

6월 ISM의 비제조업지수 53.4로 하락,

美 경제 다시 냉각되나.

Service Industries in U.S. Expand at Slower Pace in Sign Economy Cooling

 

 

 

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미국의 공급자 관리협회가 발표하는 권위 있는 경제지표 중 이번에 발표된 비제조업지수가 지난 5월 54.6에서 53.3으로 하락해 미국경제의 90%를 차지하는 서비스업 부문이 하락하면서 경제가 다시 냉각되는 게 아니냐는 우려를 주고 있습니다.

 

 

연준으로 하여금 하반기 경제가 살아날 것이란 주장을 할 수 있는 근거를 제공했던 7월 초 ISM의 제조업지수 상승과 대조적인 상황인데,

오히려 제조업보다 경제에서 차지하는 비중이 훨씬 큰 비제조업 하락에 대한 이번 연준의 입장은 나오지 않았습니다.

 

 

그나마 기사의 사례로 나온 페덱스 같은 운송회사들은 최근 3개월 내 11% 이상 하락한 가솔린가격의 영향으로 이익에 상당한 도움을 받고 있으며,

이러한 유가 하락은 지속되는 인플레이션 압력 속에 가계에도 일부 도움이 될 것이라는 분석입니다.

 

 

최근 국내에서 정유사가 일부 가격을 인하했던 유가 인하분을 다시 원복 하겠다고 벼르고 있는데 과연 지난 3개월간의 국제 휘발유가 하락을 반영하고 있는데 궁금하지만,

그것과 상관없이 그간에 줄었던 이익을 유가가 떨어지든 말든 다시 복구하겠다는 의도면 방법은 없습니다.

 

 

소비자와 정부가 기업에 끌려다니는 이런 폐해를 막는 방법은 시장개방과 경쟁유도밖에 없습니다. 아직 가야 할 길이 머네요.

 

 

 


 

 

 

Service Industries in U.S. Expand at Slower Pace in Sign Economy Cooling

 

 

dataService industries in the U.S. expanded at a slower pace in June, a sign the economy cooled at the end of the first half of 2011.

 

The Institute for Supply Management’s index of non- manufacturing businesses decreased to 53.3, less than projected, from 54.6 in May. Economists forecast the gauge would drop to 53.7, according to the median estimate in a Bloomberg News survey. A reading above 50 signals expansion.

 

Service companies, which account for about 90 percent of the economy, joined manufacturing last quarter in slowing as a 9.1 percent unemployment rate limited consumer spending. Businesses like FedEx Corp. (FDX) project the expansion will pick up through the rest of the year as gasoline prices provide relief for households and supply disruptions from Japan abate.

 

“We’re closing the door on a very disappointing first half of the year, which wasn’t a disaster but highlights the fragility and the difficulty of this recovery,” said Julia Coronado, chief economist for North America at BNP Paribas in New York. In coming months, “some of the relief in commodity prices should help businesses maintain margins and therefore become a bit more confident in doing things like investing and hiring,” she said.

 

Stocks rose, posting their sixth advance in seven days, as gains in transportation and consumer-staple companies overshadowed China’s interest-rate increase. The Standard & Poor’s 500 Index climbed 0.1 percent to 1,339.22 at the 4 p.m. close in New York. Treasuries rose, pushing down the yield on the benchmark 10-year note to 3.11 percent from 3.12 percent late yesterday.

 

 

Range of Estimates

 

Estimates for the index from 71 economists surveyed by Bloomberg ranged from 51.2 to 56. The Tempe, Arizona-based group’s index averaged 56.1 in the five years to December 2007, when the last recession began.

 

The ISM services survey covers industries ranging from utilities and retailing to health care and finance. The report follows the group’s July 1 figures that showed manufacturing accelerated in June, supporting the Federal Reserve’s forecast for an economic pickup in the second half of 2011.

 

The non-manufacturing survey’s measure of new orders decreased to 53.6 from 56.8 the prior month, today’s report showed. A gauge of order backlogs dropped to the lowest level this year. A measure of business activity eased to 53.4 from 53.6 in May.

 

The group’s employment gauge was little changed at 54.1 in June after 54 a month earlier.

 

The index of prices paid declined to 60.9 from 69.6.

 

 

Slower Spending

 

Consumer spending stagnated in May as employment prospects dimmed and rising inflation caused Americans to cut back, the Commerce Department said June 27. Labor Department figures showed employers added 54,000 workers in May, the smallest number in eight months, and the cost of living excluding food and energy prices rose the most since July 2008.

 

In June, payrolls probably expanded by 100,000 while the unemployment rate held at 9.1 percent, according to the median forecast in a Bloomberg survey ahead of the Labor Department’s July 8 report.

 

Fed officials attributed some of the slowdown in the first half of this year to “factors that are likely to be temporary, including the damping effect of higher food and energy prices on consumer purchasing power and spending,” along with factory disruptions from the aftermath of Japan’s March earthquake. The recovery is “continuing at a moderate pace,” the policy makers said in a June 22 statement.

 

 

Cheaper Gasoline

 

Gasoline prices have started to ease. Retail fuel costs dropped 11 percent on July 3 from $3.99 per gallon in May, the highest since July 2008, according to figures from AAA, the nation’s largest auto club.

 

FedEx, operator of the world’s biggest cargo airline, is among companies projecting business will improve. The Memphis, Tennessee-based carrier forecast full-year earnings that may top analysts’ estimates as demand climbs.

 

“The near-term softness in the economy will be temporary as fuel prices have retreated from their April highs and the Japanese economy recovers,” Fred Smith, chairman and chief executive officer of FedEx, said on a June 22 conference call. “The industrial sector will lead growth in the U.S. and overseas in the next two years, supporting shipping demand.”

 

To contact the reporter on this story: Alex Kowalski in Washington at akowalski13@bloomberg.net

To contact the editor responsible for this story: Christopher Wellisz at cwellisz@bloomberg.net

 

 

 


 

 

 

Service Industries in U.S. Expand at Slower Pace in Sign Economy Cooling

 

 

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6월 미국의 서비스산업확장세가 더 느려지고 있으며 이는 2011년 상반기 말 기준 경제가 냉각되고 있다는 신호로 보여진다.

 

ISM의 비제조업지수는 5월 54.6에서 예상보다 적은 53.3으로 줄어들었다. 블룸버그가 조사한 바에 따르면 이코노미스트들은 이 수치가 53.7까지 하락할 것으로 보고 있다. 이 지수가 50이상이 면 확장하고 있다는 것이다.

 

경제의 약 90%를 담당하는 서비스 기업들은 지난 분기 제조업과 함께 위축되어 미국의 실업률을 9.1%까지 높여 소비지출을 줄였다. 페덱스와 같은 기업들은 일본으로부터의 공급부족 완화와 가솔린가격하락으로 인한 가계의 상황호전 등으로 올해 하반기 성장을 늘릴 수 있을 것으로 보고 있다.

 

BNP파리바스의 북미 이코노미스트인 줄리아 코로나도는 올 상반기는 매우 실망스런 모습으로 마감했고 재앙수준은 아니지만 회복에 대한 어려움과 불안이 있다. 일부 상품가격의 하락이 사업이익을 확보와 고용에 좀 더 많은 도움이 돌 것이라고 말했다.

 

지난 7일간 주가는 교통과 필수소비재부문의 상승으로 6일간 상승했으나 중국의 금리상승으로 빚이 발했다. S&P500지수는 오후4시 현재 0.1%오른 1,339.22을 기록했다. 10년 만기 채권가격은 상승했는데 수익률은 어제3.12%에서 3.11%로 하락했다.

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Range of Estimates

 

블룸버그가 71명의 이코노미스트를 대상으로 조사한 예측 값의 범위는 51.2에서 56이었는데 The Tempe의 지수평균은 지난 리세션이 시작된 2007년 12월 까지 5년 평균 56.1이었다.

 

ISM 서비스조사는 유틸리티부분과 소매부터 헬스 케어, 금융까지를 범위로 하고 있다. 6월 제조업이 살아나고 있다는 지난 7월 1일 이 그룹의 조사보고서 하반기부터 경제가 살아날 것이라는 연준의 예상을 뒷받침 하고 난 이후 보고서이다.

 

비제조업의 조사에서 신규주문은 전달 56.8에서 53.6으로 줄어들었다고 오늘 나타났다. 이 수치는 올 들어 가장 낮은 수준으로 하락한 것이고 사업활동성은 5월 53.6에서 53.4로 하락했다.

 

이 그룹의 고용지수는 전달 54을 기록한 이후 6월 54.1을 기록해 거의 변화가 없었다.

 

물가지수는 69.6에서 60.9로 하락했다.

 

 

Slower Spending

 

6월 27일 상무부는 고용전망하락과 인플레이션 상승으로 인해 5월 소비지출이 위축되었다고 발표했다. 노동성은 지난 5월 기업들이 54,000명의 인력을 고용했다고 밝혔는데 이는 8개월 만에 가장적은 수치이고 식료품과 에너지를 제외한 생활물가는 2008년 7월이래 가장 크게 상승했다.

 

실업률이 9.1%를 유지하고 있음에도 지난6월 고용이 10만 명에 달할 것이라고 블룸버그 조사결과 나타났는데 이에 대한 보고서는 노동성이 7월 8일에 발표한다.

 

연준 관계자들은 올해 상반기 일부 하락에 대해 높은 식료품과 에너지 가격이 소비자의 구매력과 지출의 감쇄효과를 포함한 일시적인 요인에 의한 것이란 태도를 취하고 있다 . 6월 22일 관계자는 회복이 지속적으로 완만하게 일어나고 있다고 말했다.

 

 

Cheaper Gasoline

 

dataCAQ46UNUFred Smith, chairman and CEO of FedEx Corp.

 

가솔린 가격은 하락하기 시작했었다. 소매 연료가격은 7월 3일 현재 지난 5월 2008년 7월 이래 가장 높았던 갤런 당 3.99불에서 11%하락했다고 미국 최대 자동차 클럽인 AAA가 말했다.

 

세계최대 항공화물회사인 페덱스는 동종 기업들과 함께 비즈니스상황이 개선될 것이라고 보고 있다. 멤피스는 올해 이익이 수요증가로 인해 애널리스트의 예상을 상회할 것으로 보고 있다.

 

페덱스의 CEO인 프레드 스미스는 6월 22일 컨퍼런스 콜을 통해 단기적으로 어려운 경제는 4월 이후 높은 기름값이 하락하고 일본경제가 회복하면서 일시적일 것으로 보이며 우리 산업부문은 미국과 해외에서 향후 2년간 화물운송 수요의 증가로 인해 성장을 이끌 것이라고 말했다.

작성자 청년사자

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