2009년 8월 6일 목요일

핵확산이 우려되는 미-UAE 원자력 협정

Expert Warns of Proliferation Pitfalls in UAE-U.S. Nuclear Deal

미국과 아랍에미리트(UAE)가 추진 중인 원자력 협정이 무수한 비확산 조항에도 불구하고 핵무기 확산을 조장할 수 있다는 우려가 제기되고 있다고 워싱턴 포스트지가 7월 30일 보도했다.

걸프 국가인 아랍에미리트가 자체적으로 핵연료나 핵무기 급 물질을 확보하지 않겠다는 약속을 한 대가로 미국의 민수용 원자력 기술과 물질을 도입할 수 있도록 허용하는 원자력 협정은 부시 행정부 시절 서명된 것이다. 이 협정을 부결시키기 위해서는 오바마 행정부가 제출한 협정을 의회가 90일 안에 기각시켜야 한다.

원자력 협정의 조항에는 아랍에미리트가 자체적으로 핵연료를 생산하려고 시도할 경우 미국이 협정을 파기할 수 있도록 되어 있으나, 최근 아랍에미리트는 해당 조항이 생략된 원자력 협정을 프랑스와 체결한 바 있다고 비확산정책 교육센터(Nonproliferation Policy Education Center)의 헨리 소콜스키(Henry Sokolski) 소장이 말했다. 우라늄 농축과 사용 후 핵연료 재처리는 원자력발전소용 핵연료를 생산할 수 있을 뿐만 아니라 핵무기용 물질도 생산할 수 있다.

"미국 외교관들은 핵심 원자력공급국이 아랍에미리트와 협정을 체결할 경우 미국-UAE 원자력 협정의 비확산 조건을 채택하도록 했어야 하지만, 현재까지 아무런 노력도 진행되지 않고 있다"고 소콜스키는 말했으며, 미국은 아랍에미리트가 자체적으로 비밀 핵연료 생산 능력을 개발하고 있지 않다는 것을 검증할 수 있는 엄격한 기준을 마련해야 한다고 촉구했다. "아랍에미리트와 기타 중동국가에 대해 준 실시간 감시 시스템을 도입하는 것이 충분하지는 않지만 최소한 핵연료 비 생산 약속을 검증하기 위한 핵심 조치"라고 스콜스키는 말했다.

한편, 아랍에미리트의 세이크 모하메드(Sheik Mohammed bin Rashid al-Maktoum) 총리는 이란에 있는 우리의 동포가 핵 프로그램이 평화적인 것이라고 재차 주장하는 이상 이란의 핵 활동은 내부 문제라고 하면서 이란을 옹호했다고 에드워드 로이스(Edward Royce, R-Calif.) 하원의원이 말했다.

스콜스키는 아랍에미리트가 이란에 대해 경제 제재를 추진할 의사를 보인 것은 중동 지역에서 다른 국가들에게 모법적인 사례가 될 것이라고 주장했다. 이란은 대부분의 휘발유를 두바이에서 수입하고 있기 때문에 아랍에미리트가 휘발유 금수 제재에 참여하는 것은 이란에게 있어 결정타가 될 것이라고 스콜스키는 말했다. 또한 아랍에미리트의 제재 참여는 다른 중동 국가에게도 민감한 핵 개발 능력을 자체적으로 확보하지 않도록 하는데도 기여할 것이라고 스콜스키는 말했다.

이란이 민수용 원자력을 개발하면서 몇 주 내에 핵폭탄을 만들 수 있는 능력을 확보하는 것은 어떤 핵연료 생산 금지 조치도 무력화 시킬 수 있다는 것을 인접국에 보여주는 사례가 되고 있다. 하지만, 그러한 행동이 극심한 제재를 받을 경우, 이란의 접근은 피해야 할 것으로 인식될 것이라고 스콜스키는 말했다.

 




Expert Warns of Proliferation Pitfalls in UAE-U.S. Nuclear Deal

A pending nuclear trade agreement between the United States and the United Arab Emirates might encourage the spread of nuclear weapons despite the deal's various nonproliferation provisions, a well known nuclear expert wrote in the Washington Times today (see GSN, July 17).

The pact signed during the Bush administration would grant the Gulf nation access to U.S. civilian nuclear materials and technology in exchange for its pledge not to produce its own reactor fuel or weapon-usable nuclear material. To annul the agreement, Congress must pass rejection legislation within 90 days of receiving the deal from the Obama administration.

The accord's terms would allow Washington to forfeit the deal if the United Arab Emirates attempted to produce its own nuclear fuel, but Abu Dhabi recently signed a deal with France that contains no such provision, wrote Henry Sokolski, executive director of the Nonproliferation Policy Education Center. Uranium enrichment and spent-fuel reprocessing can produce fuel for nuclear power plants as well as bomb material.

"Our diplomats need to approach the other key nuclear suppliers about adopting the nonproliferation conditions of the U.S.-United Arab Emirates deal. So far, they haven't," Sokolski wrote.

He also urged the United States to pursue rigorous standards for verifying that the United Arab Emirates is not secretly developing nuclear fuel production capabilities.

"Getting the United Arab Emirates and other Middle Eastern states to allow near-real-time surveillance is not just nice, but critical to verify any minimally credible fuel-making pledge," he wrote.

Abu Dhabi's willingness to enforce economic penalties against Iran could help set an example for other nations in the region, Sokolski argued. Iran has spent years developing sensitive atomic technologies that could produce nuclear-weapon material, but Tehran has maintained that its nuclear activities are strictly aimed at civilian power production (see GSN, July 29).

UAE Prime Minister Sheik Mohammed bin Rashid al-Maktoum defended Iran's nuclear work as an "internal matter ... as long as our brothers in Iran continue to reassure the world that the program is peaceful," according to Representative Edward Royce (R-Calif.).

Iran receives most of its imported gasoline through the port city of Dubai, making Abu Dhabi's cooperation critical to enforcing a potential embargo on Iranian gasoline imports, Sokolski said.

Abu Dhabi's willingness to strictly enforce economic penalties against Iran might be a key factor in persuading neighboring states not to pursue their own sensitive nuclear capabilities, he wrote.

"If Iran gets a pass for bending the nuclear rules, its model for developing civilian nuclear energy (and getting within weeks of a bomb) would appeal to its insecure neighbors far more than any no-nuclear fuel-making scheme ever could. Conversely, if its nuclear misbehavior is sanctioned heavily, Tehran would become an example to be avoided" (Henry Sokolski, Washington Times, July 17).



Source :KISTI, gsn.nti.org

댓글 없음:

댓글 쓰기